Erhvervslivet lider meget under nuværende parkeringsforhold

ERHVERVSLIV. Som parkeringsforholdene er nu har erhvervslivet store problemer. Det viser den spørgeskemaundersøgelse lokaludvalget netop har gennemført. Diskussion på lokaludvalgsmøde og på vælgermøde.

Af Jan Diament

jan@minby.dk

PARKERING: Den spørgeskemaundersøgelse som Vanløse Lokaludvalg netop har gennemført viser, ikke overraskende, at der er store problemer for erhvervslivet når det handler om parkering.

Det er ikke nogen nyhed, at der er det. Det blev påpeget allerede i 2015 da den tids-begrænsede parkeringszone blev gennemført. I hele det centrale Vanløse kan der parkeres i tre timer – dog kun to timer på for eksempel Jernbane Alle.

Undersøgelsen viser, at 73 procent af de virksomheder der har svaret, har problemer med at finde parkering i nærheden af virksomheden, at 69 procent har fået dårligere parkeringsforhold siden zonens indførelse og at alle skal flytte p-skive hver 3. time.

85 procent utilfredse

Det skal dog lige pointeres, at det desværre kun er 13 virksomheder, der har svaret på undersøgelsen. Den viser også, at flere medarbejdere tager det offentlige til arbejde. 85 procent er utilfredse med parkeringsforholdene som de er nu, mens ligeledes 85 procent oplever, at kunder har problemer med at parkere i nærheden af virksomheden. Kun otte procent er tilfredse med parkeringsforholdene for kunderne, mens 31 procent er utilfredse og 46 procent meget utilfredsae.

Der er, sammen med undersøgelsen, også indkommet en masse bemærkninger fra virksomhederne. Blandt andet fra Denises Køreskole, Jernbane Alle 89.

De kan sjældent finde en p-plads ved forretningen, og især efter kl 18, hvor man må holde flere gader væk. En anden virksomhed fortæller, at parkeringsforholdene er blevet væsentligt forringede i den nordlige del af Vanløse efter nedlæggelse af mange parkeringspladser i Jernbane alle og på Jyllingevej. Det betyder, at kunderne skal cirkle rundt på de tilstødende villaveje for at finde en parkeringsplads.

Trælasthandel må flytte

Der tegner sig altså alt i alt et billede af forringede vilkår for erhvervslivet i Vanløse, hvilket også blev tydeligt, da indehaverne af Vanløse Vanløse Trælasthandel A/S, XL-Byg Proffcenter, Jydeholmen 4-6, Jakob og Ann Charlotte Glæsel Bentzon, fortalte om genvordighederne på sidste møde i Vanløse Lokaludvalg.

»Mine ansatte møder kl. 6.30 og skal nærmest hjemmefra hvor de bor kl. 4 nat for at kunne komme på arbejde med offentlig transport. De har brug for bil og det er et stort problem at vi ikke har erhvervslicens. Hvis det bliver ved på denne måde, hvor vi ikke har ordentlige parkeringsforhold eller skal ud at flytte p-skiven hver 3. time, må vi i værste fald flytte fra Vanløse. Det vil vi meget nødigt,« fortalte Jacob Bentzon.

Tilgodese små firmaer

Han understregede, at Københavns Kommune er nødt til at tilgodese de små virksomheder, der ofte ikke har egne parkeringspladser i gårdene.

»Jeg håber på en løsning, så vi kan blive i Vanløse. Vi har brug for en p-licens – og vil gerne betale som beboerne gør i betalingszoner.,« sagde han.

Center for Parkering i Københavns Kommune deltog i lokaludvalgets møde, og de brugte anledningen til at orientere om regler og muligheder.

De oplyste, at man ikke må opkræve licens i en tidsbegrænset zone som Vanløse er. Kun i betalingszoner kan man få en erhvervslicens.

Det fik medlem af lokaludvalget, Bjarne P. Nielsen til at sige:

»Hvor er kreativiteten? Hvorfor kan man ikke indføre erhvervslicens i betalingsfri zoner. Vi mister erhvervsliv hvis vi kører den politik.«

Andre i lokaludvalget bakkede ham op.

Betalingszone?

Det vil sige, at det står og falder lidt med om Vanløse gøres til en betalingszone.

Formanden for Vanløse Lokaludvalg, Bent Christensen:

»Jeg vil ikke anbefale en betalingszone. Der er for eksempel mulighed for at leje parkeringspladser hos private. Nu har vi sendt undersøgelsens resultater videre til forvaltningen og så må vi se om der kan ændres i reglerne, så der for eksempel kan udstedes parkerings-licens til virksomheder i en betalingsfri zone. Skal vi have en betalingszone i Vanløse, kræver det at Københavns Kommune overtager de private fællesveje. Men problemet er, at grundejerforeninger i Vanløse ikke er specielt interesserede i det. Det kræver at kommunen rydder for sne og vedligeholder vejene, og det føler man sig ikke så sikker på at kommunen gør ordentligt.

Ude i hampen

En af dem der har daglig eproblemer med parkeringen er advokat Dea Deleuran.

Hun fortæller:

»Jeg har èn parkeringsplads i gården. Men øvrige medarbejdere, der skal parkere er nødt til at forlade kontoret for at flytte bilen. Det er selvsagt et stort problem, hvis vi med afvekslende antal mennesker på kontoret på tidspunkter kun er én medarbejder, der er på kontoret. Eller hvis nogen har taget parkeringspladsen i gården. Så er det helt ude i hampen, hvis jeg skal parkere langt væk og næsten ikke kan nå mine møder eller bliver forstyrret i arbejdet af at skulle løbe rundt og flytte bil i løbet af dagen.

Skadeligt for ehvervsliv

Derudover påpeger hun, at det gør stedet mindre attraktivt for andre, der eventuelt skulle indgå i kontorfællesskab, at der ikke er parkeringsmuligheder, men at det er nødvendigt at tage tog, metro, bus, cykle.

»Der er da masser af advokater, der ikke bor lige i nærområdet, hvor det ville være umulige transportvilkår i familier med børn, afleveringer og hentninger og så videre, der skal koordineres i travle familier.

Hun oplyser, at de øvrige medarbejdere på kontoret cykler eller tager tog /metro.

»Heldigvis bor de alle i Vanløse eller Valby. Men jeg mener, at det er direkte skadeligt for erhvervslivet, at man ikke kan skabe ordentlige parkeringsmuligheder for medarbejdere, der ikke bor i nærmiljøet,« slutter Dea Deleuran, hvis advokatfirma har ligget i årtier i Vanløse.

På vælgermødet i Vanløse 30. oktober i cafe Oasen vil der være meget fokus på parkering og p-zoner. Mød frem og sig din mening. Der er fri entre.


- læs flere artikler > artikel oversigt...