Kunst der opsøger beskueren

Kunstprojekt. De kedelige gange på Kulturstationen og den udendørs terrasse er ved at blive shinet betragteligt op. Ni kunstnere er i gang med at transformere Kulturstationen til et kunstværk i sig selv. Et kunstværk, der vil forandre Kulturstationen fuldstændigt og måske for altid.

Af Jan Diament

jan@minby.dk

kunstnere: Det hedder »Samtidskunst på Kulturstationen Vanløse.«

Et storstilet kunstprojekt er sat i værk på Kulturstationen Vanløse, hvor gallerigangen og tagterrassen i den kommende tid prydes med værker af ni forskellige samtidskunstnere i samarbejde med billedkunstner Jonas Hvid Søndergaard.

Forleden gik Jes Brinch og Søren Hüttel således i gang med hver deres vægmalerier, som vil stå færdige i gallerigangen senere på året.

»Ideen med at præsentere samtidskunst i det kombinerede bibliotek og kulturhus er at gøre kunsten tilgængelig for en endnu bredere skare. Kunsten opsøger på det nærmeste beskueren, når den optræder og møder publikum i en anden rammesætning end de gængse museer og kunstkredse,« hedder det i en pressemeddelelse fra Kulturstationen.

Selvcensuren

I den kommende tid vil man således kunne følge med i opførelsen af forskellige værker; herunder Søren Hüttels værk Fahrenheit, som tager navn efter Ray Bradburys fremtidsdystopiske roman Fahrenheit 451.

Og ligesom romanen er berømt for fortællingen om et samfund, hvor bøger er forbudte og brændes, og hvor selv censuren infiltrerer samfundet og dets individer fra inderst til yderst, kommenterer Hüttels værk på den censur og ikke mindst selvcensur, som i nogen grad influerer på det moderne menneskes eksistensvilkår.

Meningen med livet?

Længere nede ad gallerigangen er Jes Brinch i gang med opførelsen af sine neonfarvede, letforståelige vægmalerier. Jes Brinch fortæller:

»De tre neonfarvede letforståelige vægmalerier stiller spørgsmålet: Hvad er meningen med livet? Er det penge? Ferie? Parforhold? Hvad drømmer vi om?

Indenfor de sidste 2 år har ni samtidskunstnere kastet sig over væggene på kulturstationens gangarealer.

»Projektet er at transformere de lange hvide vægge og lade kunsten tage over. Værkerne skaber underfundige pauser i huset, overrasker de besøgende og giver stof til eftertanke. Visionen er, at installationerne fylder mere end 300 kvadratmeter vægplads, foruden loftspartier og ovenlysvinduer,« fortæller Jonas Hvid Søndergaard.

Med det det store kunstprojekt ønsker Kulturstationen Vanløse at vise at det godt kan lade sig gøre at satse stort, og få samtidskunst som er eksperimenterende og levende ind på kulturhusene, og derved præsentere det for et publikum der måske ikke selv kommer ud og opsøger kunsten på byens udstillingssteder.

»Kunsttransformationen af kulturhuset vil give folk oplevelsen af, at de går rundt indeni et kunstværk, der er evig foranderligt; måske for en stund helt at miste fornemmelsen af kommunale systemer til gengæld for oplevelser af visioner og kreativitet, hvor man ikke ellers forventer det,« fortæller han.

Kulturhusenes funktioner har ændret sig igennem årene.

»Først blev bibliotekerne slået sammen med kulturhusene, så blev kulturhusene slået sammen med borgerservice, og hvad bliver det næste? Flere nedskæringer og sammenlægninger? Nej. Det næste er kunstprojekter lavet direkte af kunstnerne selv, og ikke i et afgrænset lokale, men hvor kulturhusets brugere er,« fortæller han.

Projektet er opstået som et samarbejde mellem Kulturstationen Vanløse og billedkunstner Jonas Hvid Søndergaard, der sammen arbejder med at skabe nye platforme og vækstmuligheder for billedkunst og på at få kunsten ind i nye rammer.

»Der er mere prestige i at udstille på Charlottenborg end på et kulturhus, og pengene er begrænsede på landets kunststeder. Hvad hvis vi vender det hele på hovedet og gør kulturhusene til steder, man valfarter til for at se samtidskunst af en virkelig høj kaliber?,« spørger Jonas Hvid Søndergaard.

Og fortsætter:

»Hvad nu hvis flere kulturhuse også gjorde det samme, og billedkunstnerne formidler projekterne selv, laver projektstyring med en fælles vision og skaber gunstige vilkår og muligheder for deres kolleger, i en tid hvor al kultur bliver skåret ind til benet? Dette vil kunne gøre kulturhusene til de centrale brændpunkter for ny kunst og kultur, der møder publikum lokalt,« fastslår han.

Projektet i Vanløse er ikke det eneste af slagsen, og flere af de deltagende billedkunstnere er erfarne formidlere af anderledes kunsttiltag, som har skabt nyt liv over hele landet.

Projektet er støttet af Statens Kunstfond, Vanløse Lokaludvalg og Københavns Kommunes Billedkunstudvalg

De deltagende kunstnere

De deltagende kunstnere er:

Thorgej Steen Hansen, født 1967 med Transformationspassage

Transformationspassage er en totalinstallation med fire vægge malet op i rød, gul, grøn og blå samt et stribet gangforløb holdt i sort, hvidt og gråt.

Jes Brinch født 1966: Hvad er meningen med livet?

Jes Brinch har udviklet et projekt til stedet, der har spørgsmålet “Hvad er meningen med livet” som tematisk omdrejningspunkt.

Julie Sass født 1971 & Tomas Lagermand Lundme født 1973: Lad os mødes her

Til Kulturstationen i Vanløse, er fokus på det Lokale, det inkluderende, dialogen – i spontane, nærmest tilfældige møder med beskueren. Det er noget, som kunstnerne tidligere har arbejdet sammen om i fællesværker, blandt andet i butikker og på gadeplan.

Søren Hüttel født 1976 – Fahrenheit

Hüttels projekt tager udgangspunkt i bogen Fahrenheit 451 af Ray Bradbury. Et stort maleri agerer bogforsiden, og væggen bag er malet.

Isabel Berglund født 1971 med Hanging Furniture

Man skal løfte blikket op imod ovenlysvinduerne for at se Isabels værk, men så ser man også hendes finurlige mobiler hænge fra loftet. De er sat sammen af noget, der ligner stoleben, industrielt fremstillede træstole, kun holdt sammen af helt fine strikkede masker i stærke farver garn.

Dorte Naomi født 1975: Storbyjunglen

Det tematiske omdrejningspunkt i Dortes kunst er den menneskelige eksistens og dens modsætninger, for eksempel det kultiverede og civiliserede kontra menneskets vilde natur. Vægudsmykningen kan af beskueren aflæses på flere planer: Den kan opleves som en smuk dekoration eller minde beskueren om hans eller hendes egen natur og forgængelighed midt i den travle storbyjungle.

Andreas Schulenburg født 1975: Skyer.

Kunstneren har lavet tre lamper filtet i uld, som mimer skyer på forskellige måder. Andreas arbejder i det porøse materiale filt og formår at lave værker, der udstråler en utrolig robusthed og styrke.

Jonas Hvid Søndergaard født 1977: Soluret

Kunstværk til orientering af, hvor vi befinder os i tiden lige nu. Hypermoderne i sit udtryk, men med klare referencer til de hedenske soltegn som i en tid før NemId og smartphones var vores eneste daglige pejlemærker. Værket kan ses bag den nye udendørsscene på tagterrassen.

- læs flere artikler > artikel oversigt...